דף הבית  |  צור קשר   |   אודות   | כלים ומודלים עסקיים   | תהליך הייעוץ והליווי  |   השרותים שלנו הרצאות וסדנאות  | מדיה ומאמרים  
סגור וחזור לחלון הראשי Maximize View
 
BCVD  |   בקרה ופיקוח עסקי מול צמיחה ופיתוח
      |      
 
      מודל BCVD © מתייחס לחלוקת הזמן והמשאבים של מנהל העסק ומציעה כלים מתאימים.   בפרק זה נתמקד בחלק הראשון ; כלים ניהוליים בבקרה ופיקוח.

האם אתה, כמנהל עסק, אמור לעסוק יותר בבקרת העסק או בפיתוחו? רוב מנהלי העסקים, מנצלים את רוב זמנם לבקרה וזמנם הנותר לפיתוח וצמיחה. הסיבה לכך ברורה, ללא בקרה נכונה אין שום טעם בפיתוח. כל מה שלא מבוקר בצורה אשר מאפשרת לנו 'לראות' את התמונה הנדרשת לנו (גם כשיש לנו מנהלים ) מדיר שינה מעיננו (במקרים רבים, בצדק) והתוצאה היא שאנחנו שמים עיננו, בכל הזדמנות, כדי לראות ולבדוק.

  .   מהי בקרה עסקית:
בקרה היא למעשה יישום התוכניות והמטרות העסקיות, המבוסס על מדידה שיטתית (סוביקטיבית ואוביקטיבית) של מגוון הפעילויות המתרחשות בארגון , על-פי נקודות יחס מוגדרות מראש.

מדידה אוביקטיבית - היא מדידה שיחסית קל לבקר ובדרך כלל מיוחסת ל'שורה התחתונה' ומבוטאת במספרים: דוחות ממוחשבים יכולים לספק לנו את תוצאות מדידת התפוקה של כל גורם/מחלקה בארגון, גידול בהוצאות, איחורי עובדים, מכירות וכדומה. אתגר מורכב יותר בבקרה מיוחס למדידה הסוביקטיבית (בעיני המתבונן), הבקרה שאינה מבוטאת במיספרים, אשר מהווה על-פי רוב את הסיבה לתוצאות המדידה האוביקטיבית.
במילים אחרות , יש נושאים אשר קל יותר לבדוק, כל שעלינו לעשות הוא לדאוג שאנשי המחשב יסדרו לנו את הדיווח הנכון (והמתומצת) שיספק לנו בקרה על הנושא הנבדק. אנחנו נחליט מראש מהי נקודת המוצא שלנו ונשווה לתוצאות המדידה. עד כאן מדידה אוביקטיבית שבה כל מי שיבדוק יגיע לאותה תוצאה. המדידה הסוביקטיבית הינה מדידה אשר תוצאותיה יכולים להיות שונים בין אדם לאדם. לדוגמא: כאשר בודק (למעשה מודד) מנהל המכירות את צורת שיחת המכירה של אנשיו הוא יכול להגיע לתוצאה שונה מהתוצאה שאתה תגיע אליה..
בבנית מערכת בקרה מוצבות בפנינו שלוש מטרות עקריות:
1. לבנות מושגים ברורים , ככל האפשר, הניתנים למדידה וכך להפוך במקסימום האפשרי את נושאי המדידה הסוביקטיבים לנושאי מדידה אוביקטיביים.
2. בעקבות מגבלת הזמן והמשאבים, עלינו לבנות מערכת בקרה מדידה, אשר תאפשר לנו לעמוד לבחון את ביצועי המערכת ביעילות מקסימלית ובזמן מינימלי.
3. לבנות מושגי יחס ברורים אליהם נשווה את תוצאות המדידה ועל-ידי כך נאתר ביתר קלות את החריגות .
כלי הבקרה של BCVD באים לתת מענה לבקרה העסקית, תוך הגדרה ברורה של הנידרש מכל מערכות העסק וקביעת מדדים מעשיים, וזאת הצורה המושטתת על עקרון הפירמידה- בקצה העליון, כל מה שאנחנו חייבים לדעת (כדי שנוכל להגיב בזמן אמת) ועל-פי בחירה ירידה לבסיס להתעמקות, על-פי מגבלת הזמן מערכת הבקרה . עסק שלא מבוקר, לא יצליח וזו עובדה שאין עליה ויכוח אבל עלינו לזכור שהבקרה היא אינה מטרה, מערכת בקרה היא כלי אשר יוודא כי מטרותינו מתגשמות, והמשאבים לבקרה צריכים להיות מינימלים ככל האפשר במסגרת הצורך המקסימלי.

על מנת לבנות מערכת בקרה יעילה להלן חמשת כלי הבקרה העקריים שנבנו על פי תאוריה זו הבאים ליעל את הבקרה העסקית ולווסת את זמן הבקרה לטובת זמן הפיתוח:




תקנון עובדים תפעולי
   "זה שכתב את עשרת הדיברות , כתב אותן קצרות. הן אולי לא מקוימות תמיד,
      אבל הן תמיד מובנות." (וויל רוגרס)
תקנון עובדים תפעולי הינו כלי בקרה חשוב , המפרט את כל הציפיות מהעובד ומהמערכת אשר בתוכה הוא מתפעל. כלי זה, מגבש נקודות מדידה (לבקורת) מדריך אותו לגבי עבודתו ומונע אי הבנות. מטרת מערכת הבקרה היא לא רק לבקר את המערכת התפעולית ולטפל בבעיות שנוצרו, אלא לנסות למנוע בעיות.
התקנון תפעולי מחייב אותנו להגדיר (מפורט ככל האפשר) את ציפיותינו מהמערכת, משקף עבורנו את תפקידי העובד ומהווה נקודת מוצא לשיפור הגדרתינו מהתפקיד המדובר. יתרון נוסף הוא החסכון ושיפור עבודת הדרכה והסבר כאשר מחליפים עובד.
התקנון נבדק ומעודכן אחת לשנה (במידה ואין שינווים קודם לכן).
תקנון עובד (המהווה חלק מהתקנון התפעולי) מורכב מארבעה חלקים עקריים:
1. פרטים כלליים על החברה ודרישותיה מכלל העובדים - יחתם לפני תחילת עבודה.
2. דרישות ספציפויות מהתפקיד המאוייש (כולל חומר הדרכה) - יקרא ויחתם תוך שבוע.
3. דוח תפעולי יומי /שבועי- פירוט וריכוז כל הפעולות המעשיות של העובד.
4. הגדרת מדידה / כימות - הגדרת קריטריונים מדידים לתפקוד המצופה מהעובד והמערכת בה הוא מתפעל
עוד על: תקנון עובדים תפעולי



בקרה תקציבית ותזרימית
      "ההוכחה לכך שלא התקציב מונע את שיפור השירות בארגון שלך, היא העובדה הפשוטה שחיוך אינו עולה דבר"

הצורך הבסיסי בתקציב, נובע משלוש סיבות:
א. כלי תיכנוני, אשר מאפשר לנו לתכננן את התחזיות הפיננסיות של העסק.
ב. כלי בקרה יעיל, אשר בעזרתו נגדיר את המסגרת למדידה, לאיתור מגמות וחריגה.
ג. עוזרים ומיועדים להאצלת סמכויות וחופש פעולה של מנהלי המחלקות.
תקציבי בקרה נקבעים על בסיס קבוע, סכום בסיסי קבוע בתוספת אחוז מסויים מסך כל ההכנסות, לכל מחלקה ומחלקה. חריגה מתקציב זה מאפשרת מיידית (בסוף כל חודש ) לראות חריגות ומגמות. כך לדוגמא: נבדוק ונחליט כי מחלקת הפצה מקבלת 30,000 ש"ח בחודש + 2% מהמחזור החודשי. כולנו מכירים את לחצי ימי התשלום, מנהל החשבונות מתהלך שפוף, 'חותם השקים' מגדל חווה של פרפרים ,לא מאולפים בבטן , ומנהלי המחלקות (וכל מי שמאשר הוצאות) מחכים ליום המחר. .
דרך תקציבי בקרה לא נאלץ לבדוק כל חודש מחדש מדוע הוצאות ההפצה כל-כך גבוהות, ונוכל לראות מידית חריגות.
ובמידה שאין חריגות לא נצטרך כלל לבדוק מחלקה זו. כי היא תקינה. חסכון בזמן בקרה יקר.
עוד על: בקרה תקציבית



תזרים לוגיסטי-תפעולי
   "אתה יכול להחטיא רק 100% מהקליעות שאינך מנסה לקלוע" (מייקל ג'ורדן)



תזרים לוגיסטי-תפעולי מתייחס ל"מפת העסק" של התהליכים הקונקרטים.
כל מנהל יודע שלא ניתן להחליט לגבי פרטים קטנים מבלי לראות את התמונה הגדולה, ביחוד כשמדובר בתהליכים מוגדרים במערכת העסקית
בניית תזרים לוגיסטי-תפעולי, מחברת את כל הפרטים הקטנים... ועלידי ביצוע זה, מתגלים החלקים אשר דורשים התאמה.
ניהול התהליכים בעסק מדומה להרכבת פזל אשר חלקיו טרם הושלמו, בבניית התזרים נעבור על כל התהליכים, השלבים, הצעדים המתבצעים בעסק ונעלה על פני השטח את הקשר ביניהם, סיבה ותוצאה, פעולה וריאקציה

התזרים הלוגיסטי הוא כלי בקרה מעולה המספק הרגשת שליטה (מבוססת) וחוסך זמן בקרה יקר .

עוד על: תזרים לוגיסטי



יומן שרות - שיווק
    "התרנגולת היא הדרך של הביצה להפיק עוד ביצה" (סמואל בטלר)


מערכת השיווק שלנו היא אולי המורכבת ומהחשובות במערכות העסק.
מערכת השיווק כוללת בתוכה את המכירות, ההפצה, מערכת ההזמנות, יחסי הציבור ולמעשה כל אחד מעובדי הארגון מהווה גורם שיווקי ברמה זו או אחרת.
הפעולות האופרטיביות של מערכת השיווק ואנשי השיווק המוגדרים, מבוקרים מבחינה תפעולית ב"תקנון תפעולי" .
על מנת לוודא את האיכויות השיווקיות של העסק, יש לבנות, מעבר לתכנית שיווקית, מערכת לביקורת השיווק , אשר תאפשר להעלות ביתר קלות ובזמן אמת, על בעיות ותקלות שזקוקים לכיוון. מערכת ביקורת על המערכת השיווקית, חשובה מאוד גם לתופעות חיוביות המתרחשות במערכת על מנת שנדע לחזק את אותם תהליכים.
מטרת יומן השיווקי הוא לאגד את הבקרה, על כלל המערכת השיווקית, על-ידי נקודות יחס, אשר יאפשרו לנו מדידה אוביקטיבית של כלל הערכים המושפעים ומשפיעים על תוצאות המכירה הסופית של העסק.

עוד על: יומן שרות - שיווק



גליון מנהל
"שתי עובדות על ניהול זמן:
1. אין לך שליטה מתי אתה נולד ומתי אתה מת.
2. כל מה שבין נקודות אלה נתון למשא ומתן"

גליון מנהל - זהו כלי חלוקת הזמן והמשאבים של מנהל העסק. כלי זה הינו למעשה שלך ובשבילך..מה אני חייב לדעת , מה לא..?
הגליון כולל (בראשי פרקים) את כל הנושאים הנדרשים לטיפול ולביקורת יומית / שבועית / חודשית.
גליון זה הינו על-פי רוב עמוד אחד שבו מוזכרים כל הנושאים, כך תוכל לבקר את עצמך ורשום הערות לטיפול.
הגליון מקיף בתמצות רב את כל אשר עליך לעשות באופן כללי.
הגליון הוא כלי לקביעת סדרי עדיפויות
יש מנהלים שמעדיפים להפקיד את הדוח בידי הפקידה שגם משתמשת בדוח זה לציון פגישותיך, הודעות מסרים וכו. הגליון מרכז עבורך את פעילותך והינו כלי אפקטיבי, קל לשימוש ומומלץ ביותר.
עוד על: גליון מנהל




לאן אתה ממשיך מכאן?

BCVDפיתוח וצמיחה | BCVDהנחיה אישית | BCVDסדנאות |

Close Page Minimize View viewTop


עמוד ראשי |   calendar |   |   צור קשר צור קשר   |   כל הזכויות שמורות  ©    roz.co.il

Share |